Een bedrijf verhuizen is net zo’n grote uitdaging als het voor het eerst oprichten. Toch overweeg je misschien te verhuizen naar een nieuwe plek om je bedrijf uit te breiden, een plek die beter past bij je groeiende bedrijfsbehoeften. Aangezien de locatie van een bedrijf veel te maken heeft met de inkomsten die het genereert, wordt de keuze om te verhuizen naar een plaats met betere afzetmogelijkheden, minder hoge kosten of gewoon een grotere ruimte soms eerder een noodzaak dan een keuze.
Wat de reden ook mag zijn, een verhuizing is vaak een kans om je bedrijf uit te breiden met meer voetgangersverkeer, meer werkruimte en een geheel nieuwe inrichting van de winkel.
Maar hoe veelbelovend het ook klinkt, een bedrijfsverhuizing brengt zowel vooruitzichten als gevolgen met zich mee. Een zakelijke verhuizing kan veel moeilijker zijn dan gedacht als je eenmaal begint met inpakken. Dus voordat de zaken uit de hand lopen moet je vooraf een plan maken om de chaos en verstoring te voorkomen waarmee je te maken kunt krijgen in geval van een ongeplande of ongeorganiseerde verhuizing.
Daarom hebben we hier enkele van de belangrijke dingen opgesomd die je moet doen voordat je jouw bedrijf gaat verhuizen:
Hou rekening met je zakelijke behoeften
Hoewel het verhuizen van bedrijven een ontmoedigende taak is, kan het te lang negeren ervan het een stuk moeilijker maken. Echte chaos ontstaat wanneer je te lang hebt gewacht de krappe ruimte een grote belemmering is geworden in je werkvoortgang. Je kunt geen nieuwe zakelijke deals sluiten omdat je niet genoeg ruimte hebt om aan een nieuw project te werken. En dit is het moment waarop de meeste ondernemers besluiten om hun bedrijf eindelijk te verhuizen naar een nieuwe locatie. Dat is een vergissing!
Deze last-minute beslissing om te verhuizen kan de verhuizing tot een heel gedoe maken. Het beste zou zijn om vooruit te plannen. Wees proactief en houd de behoeften van het bedrijf in de gaten en plan de verhuizing voordat het werk zich begint op te stapelen.
Budgetteer de verhuizing vooraf
Iets anders waar je op voorbereid moet zijn voordat je definitief verhuist, zijn de enorme kosten van bedrijfsverhuizingen. Een tip voor alle ondernemers zou zijn om nooit een locatie te beschouwen als de vaste thuisbasis van je bedrijf, je weet misschien niet wanneer je moet verhuizen. Dus plan vooruit, let op en stel vooraf een budget vast voor de verhuizing.
Bepaal een budget voor je vastgoedbehoeften en reserveer wat extra bedrag voor nutsvoorzieningen. Dit zal je niet alleen helpen om een vlotte verhuizing te realiseren, maar zal je ook zeker begeleiden bij het kiezen van een betere nieuwe plek die binnen jouw budget valt. En dit brengt ons bij onze volgende factor.
Maak de keuze! Kopen of huren?
Nu je een budget hebt vastgesteld voor de verhuizing en je grenzen kent, is het tijd om te beslissen of het kopen of leasen van een pand een betere optie is, afhankelijk van het budget en de zakelijke behoeften. Hoe gek het ook klinkt, maar door vooraf te beslissen tussen kopen en leasen wordt de verhuizing van het bedrijf een stuk eenvoudiger.
Idealiter, als je een nieuwe setup en een jong bedrijf met weinig budget, het huren van een ruimte kan een betere optie voor je zijn. Aan de andere kant, als je een gevestigd bedrijf hebt, zou huren een domme zet zijn. Stop de kans om een ruimte te kopen in je budget.
Zoek een geschikte locatie
Het meest fundamentele element van een bedrijfsverhuizing is het vinden van een beter geschikte plaats dan je al hebt. Iedereen kan een andere reden hebben om een bedrijf te verhuizen. De huidige plek is duur of gewoon niet geschikt voor jouw zakelijke behoeften, of je wil je bedrijf uitbreiden door meer projecten aan te nemen en hebt een plek nodig met voldoende werkruimte. Wat je behoeften ook zijn, wees je ervan bewust en zoek een plek die goed aan jouw eisen voldoet.
Verhuizen is echter ook een grote kans voor bedrijfsgroei, dus bij het zoeken naar een locatie moet je rekening houden met zaken als toegankelijkheid voor klanten, gemak voor verzending en ontvangst, parkeerruimte en het personeel, naast je eigen ruimtebehoeften.
Maak een takenlijst
Een laatste ding dat je moet doen voordat je eindelijk gaat verhuizen, is een checklist maken van alle belangrijke dingen die je nog moet doen. De checklist zou er als volgt uit kunnen zien:
● Bedrijfsverzekering
● Contact opnemen met interieurarchitect
● Sociale media en website bijwerken
● Bepaal een datum voor de heropening
● Plan de openingsdag
● Houd de uitgaven bij
● Zorg ervoor dat alles goed werkt op de nieuwe locatie, zoals telefoon, internet enz.
Schakel professionele verhuizers in
Het meest essentiële onderdeel van verhuizen is het verhuisproces zelf. Hoeveel je ook plant of onderzoekt, de verhuizing wordt een heel gedoe als je besluit zelf te verhuizen. Zelfs als je weinig budget hebt, is het beter om een professioneel team in te huren om jouw bedrijf van de vorige naar de nieuwe locatie te verhuizen. Dit bespaart je de ontmoedigende taak van inpakken en verhuizen en het beheer van de lopende projecten, die je zeker niet in balans zult krijgen.
Dus, om het risico van falen in het verhuizen wat immens invloed kan hebben op je bedrijf te vermijden: laat de professionele verhuizers hun werk doen, en daarvoor staat Professional Moving Company altijd voor je klaar.
Uiteindelijk!
Hoewel je nooit van plan was je bedrijf te verhuizen, wordt het soms een onontkoombare noodzaak. In dat geval kun je besluiten snel te verhuizen en dat is waar de meeste bedrijven tekortschieten. Plan je verhuizing voordat het urgent wordt. Want een zorgvuldig geplande verhuizing verloopt natuurlijk soepeler en minder chaotisch dan een plotselinge verhuizing.
En door de instructies in dit artikel te volgen, kun je de verhuizing efficiënt plannen. Een georganiseerde verhuizing zal niet veel invloed hebben op je lopende bedrijfsprojecten en je kunt je bedrijf in beweging krijgen zonder enige verstoring van het werk. Wees dus bedachtzaam en plan vooruit!